Бърз поглед на статистиките от последните няколко дни доведе до извода, че организирането, провеждането и обсъждането на протестите се случиха предимно в нета.
Основната идея за организирането на митингите се обсъждаше от седмици в най-различни форуми. В коментари под статии, анонимни и явни читатели на електронни издания призоваваха и агитираха да се излиза пред парламента.
Някои от тях оплюваха организаторите, като не им спестяваха цветисти епитети, други изразяваха активна подкрепа за идеята, а резултатът от всичко това доби реален вид пред сградата на Народното събрание.
Събралите се на протестите хора бяха предимно млади и интернет активни интернет потребители - с добра уеб култура и ясно изразени позиции.
Същите тези хора споделяха своите наблюдения и снимки от случващото се отново в нета.
Сравнение между днешните протести и тези преди 10 години може да бъде направено не само по отношение на гражданското съзнание и съпричастност към идеята, но и във връзка с медийното отразяване.
Ако протестната вълна тогава остана запечатана на страниците на вестниците, то днес интернет медиите се превърнаха в основни информационни посредници и носители на случващото се по улиците.
Нещо повече: новинарските сайтове и онлайн форумите не само отразяват събития - те обединяват хора и идеи, провокират гражданско самосъзнание и показват истинското отношение на обществото към властта.
Така, съвсем очаквано, на 14 януари 200 000 души влязоха в най-четената интернет медия – DNES.bg, за да се информират какво се случва на протестите и да изразят своята позиция.
Съдържанието на сайта пък в този ден бе разглеждано над 1 милион пъти.
Ръст в аудиторията в този ден отчитат всички уеб издания, включително и онлайн телевизиите, като re:TV например.
Подобна тенденция за нов фокус на медийните пристрастия на хората не изненадва никого. В Щатите финансовата криза изостри конкуренцията между интернет и телевизии в полза на интернет.
Най-впечатляващата президентска кампания също премина под знака на глобалната мрежа.
Вестници с над 140-годишна история фалират, а социалните мрежи и блоговете се радват на многомилионна популярност.
Предвид предстоящите активни месеци до изборите прогнозите са, че нещата ще се случват именно в Мрежата.
Защото там политиците ще могат да разчитат на таргетирани послания на много по-ниски цени от тези в телевизиите, а и ще имат съвсем реална, непосредствена представа за политическите нагласи в обществото.
И надали някой би се учудил, ако в близо бъдеще и самите избори започнат да се провеждат онлайн...